Zit er warmpjes bij dankzij Antje

Misschien heb je hem al voorbij zien komen: de isolatievergoeding ‘Wie isoleert, zit er warmpjes bij’. Deze regeling helpt inwoners van de gemeente Leeuwarden energie te besparen door een vergoeding te bieden voor het isoleren van hun woning. Dat bespaart geld, geeft comfort en is beter voor het milieu. Maar hoe vraag je zo’n vergoeding aan? Wanneer kom je in aanmerking en wat zijn de vervolgstappen? Dat zijn vragen waar veel inwoners tegenaan lopen. Gelukkig is Antje, Medewerker Bedrijfsvoering, er om hen op weg te helpen.

Elke dinsdagmiddag zit Antje in het Meedenkpunt van het gemeentehuis, klaar om inwoners met vragen over subsidies te helpen. "Veel mensen vinden het aanvragen van een subsidie ingewikkeld. Door met ze in gesprek te gaan, kunnen we kijken welke subsidie mogelijk zijn en wat de volgende stap is.

Een drukke werkdag met veel variatie
Ze begint haar dag met het opstarten van het systeem waarin alle vragen en aanvragen voor subsidies en duurzaamheidsleningen binnenkomen. “Mijn streven is om alles binnen een week af te handelen. Dit is wel een uitdaging, want het is momenteel erg druk. Waarom ik dit doe? We krijgen vaak complimenten voor de snelheid en goede uitleg van onze antwoorden. Dat geeft ons energie en motivatie.”

Samen met haar collega’s Joost en Eric, die donderdagmiddag in het Meedenkpunt zit, vormt ze een goed team. Ze overleggen regelmatig en puzzelen samen door lastige aanvragen heen. "Soms zit er een ingewikkelde kwestie tussen, maar we willen iedereen helpen. Dat maakt het werk leuk en afwisselend.”

Persoonlijke aanpak in het Meedenkpunt
De persoonlijke benadering blijkt voor veel inwoners een verademing. “Het is fijn om mensen hier te ontvangen. Sommige mensen hebben aan de telefoon nog steeds vragen of twijfels. Dan nodig ik ze uit. Laatst kwam er een jongedame langs. Die sprak haar waardering uit voor de manier hoe wij te werk gaan. Ze vond het fijn dat we telefonisch contact hadden en dat ze vervolgens ook langs mocht komen voor wat extra uitleg. Ze kon het bijna niet geloven.”

Antje merkt dat er soms nog een drempel is tussen inwoners en de gemeente. “Mensen zijn soms bang voor ‘verborgen kosten’ of denken dat er een addertje onder het gras zit. Als je mensen eenmaal fysiek hebt gesproken en ze kan garanderen dat het goed zit, verdwijnt die drempel snel.

Hulp van de Energiecoaches
Voor inwoners die niet langs kunnen komen of minder mobiel zijn, bieden de Energiecoaches uitkomst. “De coaches geven ons vaak de terugkoppeling van bewoners. Het is fijn om te horen dat ze blij zijn met de subsidie en de hulp daarbij”, vertelt Antje enthousiast. “Zo vormen we samen een team dat het belang van de bewoner vooropstelt, van het begin tot het einde van het aanvraagproces.”

Zeg het voort!

En of Antje nog een tip heeft? “Kijk of je zelf in aanmerkingen komt voor de vergoeding en deel deze met je omgeving.”

“Het geeft me voldoening om te zien dat ik mensen écht help en dat zij hierdoor hun huis kunnen isoleren. Daarmee brengen we de gemeente samen een stap verder.” Sluit ze af.